Aprilsnar eller lystløgner?

Det at narre folk April, og dermed gøre dit offer til Aprilsnarren er en kunst som stort set ingen fatter mere … Det har betydet at jeg selv har lagt traditionen på hylden og at jeg inderst inde begynder at hade folk der narrer april (forkert) en lille smule mere hver gang de gør det.

Inden jeg begynder at gå for meget i selvsving så er her den hurtige guide til at narre Aprilssnar.

  1. Du får kun ét forsøg pr. år, så brug det fornuftigt.
  2. Dit offer skal krydse et dørtrin.
  3. Hvis dit offer gennemskuer dig, så er du Aprilsnarren.
  4. Du må ikke som en del af din nar sige  “dette er ikke en Aprilssnar”.

Problemet er så at disse regler er fra før internettet og tv … og det er lidt svært at overføre især den med dørtrinet til disse medier. Men vi kan ikke bare undlade den … for der er ingen udfordring i at rable en løgn af og skrige “Aprilsnar”.

På nettet eller tv kunne det oversættes til at folk skal ringe eller sms’e ind, klikke på et link eller gå ind på en hjemmeside … og når folk har gjort det, _så_ er de blevet narret April.

Så DU er Aprilssnar hvis du:

  1. er en af dem som fortæller en løgn på Facebook “Jeg er gravid”, “Jeg skal giftes”, “Far er død”.
  2. har lavet mere end en Aprilssnar på den eller de samme mennesker.
  3. har fortalt en løgn og dit offer har spurgt om du tar pis på ham.
  4. har fortalt en løgn og dit offer ikke har (haft mulighed for at) reageret.

Det betyder at:

  1. Ekstrabladets først er i mål med deres Aprilssnar vedr. Salg af storebæltsbroen til Goldman Sachs når der står 200.000(ish) mennesker foran Christiansborg og demonstrerer. Nu er EB i forvejen et useriøst medie så det er netop sådan et sted jeg ville forvente at finde sådan en Aprilssnar, godt forsøgt men det fungerede desværre ikke helt godt nok.
  2. Jobindex derimod er et seriøst medie, og deres troværdighed lider et alvorligt knæk med deres Aprilssnar om at Zoo vil til at sælge Giraftasker, dog er den så åbenlys at jeg tror den går OG de har faktisk tænkt så langt som til at lave en call-to-action … nemlig en email folk skal skrive til hvis de vil have jobbet. Så hvis der kommer et signifikant antal henvendelser på den, så vil jeg mene at Jobindex har ramt plet. Det tvivler jeg dog på, for joken er lidt for plat til at jeg personligt tror de har fået nogen henvendelser.
  3. Information, som normalt betragtes som et seriøst medie er efter min mening på glatis når de annoncerer salg af hundekød i Danske butikker. For det første er det en klassisk avis-løgn, og det er meget med vilje at jeg bruger ordet løgn, for de har ikke narret nogen. Løgnen kan først anerkendes som en Aprilssnar den dag folk tropper op i Føtex og forlanger at kunne købe hundekød.

Jeg gider ikke gå dem alle igennem … jeg er ikke ude på at lynche nogen specifikt, jeg kunne have lavet et helt website med fallerede Aprilsnarre på, det vil jeg ikke. Jeg vil istedet slutte med at referere til en perfekt udført Aprilssnar af Roskilde Tidende i 1976, der proklamerede at Spritfabrikken i Roskilde havde lavet en fejl i produktionen og derfor forærede den fejlproducerede sprit væk hvis man mødte op på fabrikken dagen efter kl 10 … og der var stormløb på fabrikken dagen efter.

Dét er en Aprilssnar udført efter alle kunstens regler, lyt og lær mine venner. Jeg glæder mig til at i tager røven på mig … ordentligt … næste år! 🙂