Årh … *suk* … kunder!

Jeg blev for nogen måneder siden hyret ind til en webshop der skulle have hjælp til noget markedsføring … de vidste faktisk ikke rigtig hvad de solgte, og de havde ikke overblik over hvor de tjente deres penge og slet ikke over resultatet af deres noget spontane seo arbejde.

Jeg arbejdede meget med dem, og forsøgte at få dem til at tage nogle beslutninger ifht. fokus-områder men det var svært for kunden var ikke selv særlig IT Kyndig, og desuden også enormt konservativt anlagt.

Så her for et par måneder siden ringer kunden pludselig til mig og meddeler at “Den nye webshop skal snart online, så de skulle lige bruge adgangskoden til DNS Serveren” … og så sad jeg der som et spørgsmåltegn “Øhh … hvilken webshop?”

Det viste sig at de havde hyret en eller anden tilfældig gut til at bygge en webshop … fuldstændig uden at konsultere den marketingskonsulent som de allerede havde betalt for (mig).

Jeg fik sat et møde op, og kom ud og kigge på det. Shoppen var som sådan god nok, deres URL Struktur var helt hen i vejret og jeg sagde til dem at de skulle få ham til at sørge for at den nuværende URL Struktur skulle bibeholdes – “Jaja … det skal vi nok få ham til at sørge for”

Så for et par uger siden blev jeg ringet op, og blev bedt om DK-Hostmaster koderne … det viste sig at den her nye webfyr de havde ansat ville hoste webshoppen i holland og gemme den bagved Cloudflare … det undrede mig lidt, så jeg tog kontakt til ham for at høre hvordan serveren var sat op … og den her stakkels mand gik i forsvars-mode med det samme, det var klar for mig, og tilsyneladende også for ham at han var kommet ud hvor han ikke kunnde bunde og han begyndte at bortforklare og komme med alle mulige undskyldninger for hvorfor han ikke ville svare på mine spørgsmål.

Det endte dog med at han lovede at sende en mail “i næste uge”. Men ligeså snart han havde lagt på ringede han til kunden, og afleverede en flæbe-historie til kunden om at jeg hindrede hans arbejde, og kunden ringede til mig og skældte ud … så måtte jeg forklare kunden at når en leverandør tilbageholder den slags detaljer så svarer det til at købe et hus uden tilstandsrapport.

Jeg forklarer kunden hvorfor det er afgørende at vi får styr på de her ting, men det ser ikke ud til at kunden forstår det. Men jeg får ham da forklaret at webmanden har lovet at sende mig de detaljer i løbet af ugen og at jeg forventer at alt falder på plads når først vi har fået styr på de ting.

Webfyren sender dog ikke de detaljer som aftalt, og da jeg rykker for dem kommer der en besked om at han holder nytårsferie. Jeg informerer selvfølgelig kunden om dette, og skriver samtidig at jeg tager sagen op igen efter nytår.

Idag har jeg så opdaget at de har kørt den nye side online hen over hovedet på mig … og jeg må sku indrømme jeg forstår det ikke, de _har_ betalt for mine ydelser, jeg har fået flere penge en webmanden har fået for at lave webshoppen … alligevel lader de sig tage ved næsen i fuld dagslys på trods af at jeg står ved siden af og fægter med arme og ben og forsøger at advare dem …

Sometime i really don’t get people!

Heldigvis har jég da fået min betalingen, så jeg kan jo i princippet være ligeglad.